Oversteek

5 januari 2019 - Ouled Khellouf, Marokko

Oversteek ? Ja dat is het. Oversteek van Europa naar het continent Afrika.

Na enige dagen verbleven te hebben in Torremolinos aan het strand waar het echt heerlijk toeven was mede dankzij Martin en Hennie waar we iedere dag gastvrij werden ontvangen in hun appartement. Ook met hun hebben wij de Sylvester avond doorgebracht. Lekker eten en drinken natuurlijk maar wel alles met mate zoals het hoort bij mensen die ontzettend goede bedoelingen hebben voor het jaar dat komen gaat.

Daar hebben wij ook gewacht op Nelleke, mun jongste zus, en mijn Crexmaat Nettonaj die op één januari ook daar zijn aangekomen om er een groot gedeelte van de komende winter door te brengen.

Daarna richting Algeciras gereden waar de haven is om de oversteek te maken. Eerst nog even naar de winkel, supermarkt, om het een en ander in te slaan wat je niet in Marokko , althans moeilijk, kunt kopen, JA, jullie raden het al, alcoholische drank.  Dus ongeveer ? Flessen ingeslagen om de komende maanden door te  komen.

Antoinette tickets gekocht vlak bij de haven en de keus gemaakt om dit maal te reizen met Balineria. Goeie keus in die zin omdat het de goedkoopste was.  Voor de rest ? Ouwe boot, zag er niet uit, maar we hoeven er dan ook geen cruise mee te maken van meerdere dagen of weken.  Dus een viertal uurtjes gewacht op het vertrek. ‘s Middags  5 uur vertrek . Ja jongens en dan begint het. De boot op. Geen Probleem, paspoortcontrole ? ook geen probleem. Maar dan, bij aankomst in Tanger de douanecontrole is echt niet leuk. Bestelwagens werden echt helemaal uitgekleed, alles wat er op of in zat lag op straat ofwel de parkeer plaats.

Zet uw camper even daarzo. De douane man wees me een plek aan. Alles afgeven, id kaart, paspoorten, kenteken, verzekeringbewijs,  en dan , wachten, wachten, ik werd er niet goed van en ging naar een bureau waar ik die man zag zitten. Hij zegt tegen me , rustig, gewoon wachten.

Uiteindelijk , na een half uurtje kwam hij terug met alle papieren, en , met de vraag, heeft u nog iets te declareren ? Gezien dat anderen alles moesten uit laden dacht ik , laat me voor deze keer maar eerlijk zijn.  Dus zeg hem, heb 20 flessen wijn bij me. Oh oh dat mag niet.

Uiteindelijk is alles in orde gekomen met die man. Inmiddels was het 23.00 uur en hebben we blijven slapen op de parking van de aankomst en vertrek haven van Tanger.

Van Tanger naar Larache gereden, dan naar Ksar el Kebir. Daar even de binnenstad bezocht met zijn Kasbah’s en verschillende markten.

Dan een rustige plek opgezocht waar we de komende nacht gaan doorbrengen. Gevonden inmiddels . Dit zijn grote parkeerplaatsen waar je ontvangen wordt door een bewaker, betaald 3 € en hoppekee klaar voor de nacht. Hier kun je ook water tanken, chemisch toilet  leegeten enz enz.

In ieder geval zijn de wegen sinds ons laatste bezoek niet echt niet verbeterd. De chauffeurs zijn nog steeds net zo onberekenbaar als voorheen. De gaten in de wegen een beetje groter geworden, de ezels nog steeds goed of overbeladen, zitten de mannen nog steeds op de ezel om te reizen van hot naar har en lopen de vrouwen er al sjokkend achteraan. De man op de ezel natuurlijk.  Ik begrijp het dan ook goed dat de vrouw de druk legt op de man om in Europa te gaan wonen. Maar....."...  Dan hebben ze niet meer de zon waarvoor wij de oversteek maken. Tja, aan jullie de keus wat het belangrijkste is.

Voor ons in ieder geval, de ZON.

Tot morgen lieve volger. Ook dan wat foto’s er bij.

welterusten

1. Nico rieky:
    7 januari 2019
    Leuke blog nog een fijne reis met veeeeel zon en plezier en gelukkig nieuwjaar en goede gezondheid gewenst.
    Aleen het chemisch toilet leegeten zou ik niet doen😂😂
  2. Antoinette Le Blanc:
    7 januari 2019
    Hey reizigers ,om te beginnen een heel goed en gezond 2019 toegewenst ! Ben enthousiast over je verhaal , ben van plan jullie op de voet te gaan volgen . 😘
  3. Huub bens:
    7 januari 2019
    Leuk om de blog te lezen .
    Veel plezier en veilige kilometers.
  4. Wilma en Theo:
    8 januari 2019
    Leuk om te lezen. Nog héél veel plezier. We blijven jullie volgen. Groetjes.xx
  5. Joke:
    9 januari 2019
    Wat een gastvrije ontvangst bij de grens in Marokko , kunnen ze in NL nog wat van leren ...... Als ze maar geen water bij de wijn doen want dat is pas echt erg .
    De beste wensen en rijd voorzichtig 💞